“Fantomas” kinotrilogiyasi qanday suratga olingan? 10 ta sirli surat va qiziqarli faktlar
1964-yil 4-noyabrda Parijda “Fantomas” komedik filmining premerasi bo‘lib o‘tdi. Bu loyiha xitga aylanmadi va yil oxirida tashrif buyuruvchilar soni bo‘yicha faqat beshinchi o‘rinni egalladi. Ikki yil o‘tgach, ko‘p qirrali yovuz SSSRga yetib bordi va bir zumda mashhurlikka erishdi.
Har qanday his-tuyg‘ularni yashiruvchi qo‘rqinchli niqob, mudhish kulgi va jazosiz keng ko‘lamli jinoyatlarni tashkil etishning ajoyib qobiliyati — Fantomas sovet tomoshabinlari oldida shunday namoyon bo‘ldi. Rejissyor Andre Yunebel SSSRda sarguzasht trilleri sifatida qabul qilingan parodiya komediyasini suratga oldi. Nima uchun bunday bo‘lganini ushbu maqolada aytib beraman, shuningdek, diniy kinotrilogiyani suratga olish haqida bir nechta qiziqarli faktlar bilan o‘rtoqlashaman. Ayniqsa, hozir uni qayta ko‘rib chiqish uchun ajoyib sabab bor — noyabr oyida birinchi film ekranlarga chiqqaniga roppa-rosa 60 yil to‘ladi.
Qahramonning hikoyasi: qayg‘uli romanlardan parodiya komediyasigacha
Ersgersog Xuan Nort, artilleriya serjanti Gurt — Fantomas jinoyat yo‘liga kirib, niqobini taqishdan oldin ana shu nomlar bilan tanilgan edi...
Fantomas 1867-yilda tug‘ilgan va Germaniya Gesse-Veymar knyazligidan tortib, Hindiston, Meksika va AQSHga qadar butun dunyo bo‘ylab mashhur sayohat qilgan. U Ikkinchi Bur urushida qatnashishga ulgurgan va jinoiy karerasi boshlanishidan oldin turli ayollardan o‘g‘li Vladimir va qizi Elen tug‘ildi.
Fransuz yozuvchilari Per Suvestr va Marsel Allen 1911-yil fevralidan 1913-yil sentyabrigacha bo‘lgan davrda uning jinoiy qilmishlari haqida 32 ta roman nashr etgan.
1914-yilda Per Suvestr vafotidan so‘ng uning hammuallifi ko‘p yillik tanaffusdan so‘ng ishga qaytdi va 1925-yildan 1963-yilgacha Fantoma haqida yana 11 ta roman yozdi.
“Kitobiy” yovuz odam prinsipsiz va shafqasiz edi, u haqidagi romanlar esa yumorga ishora qilmasdan, g‘amgin uslubda yozilgan edi. Shunga ko‘ra, Fantomase haqidagi dastlabki filmlar ham juda shafqasiz sarguzasht detektivlar edi. Dastlabki beshta ovozsiz kartinadan iborat turkum 1913-yildan 1914-yilgacha Lui Feyad tomonidan suratga olingan.
Birinchi ovozli film 1932-yilda Pal Feyosh tomonidan suratga olingan “Fantomas” filmi edi. 1937-yilda Belgiyaning “Messe Fantomas” qisqa metrajli ovozsiz filmi suratga olindi va asosan salbiy baholarga sazovor bo‘ldi. 1946 va 1949-yillarda Jan Sashning “Fantomas” va Robert Vernening “Fantomas Fantomasiga qarshi Fantomas” filmlari suratga olingan.
Nihoyat, 1963-yilda rejissyor Andre Yunebel va aktyor Jan Marening taqdiriy uchrashuvi bo‘lib o‘tdi. Uchrashuvda ular kareralarining yangi bosqichini boshlashi mumkin bo‘lgan kelajakdagi film uchun mavzularni muhokama qilishdi. Ko‘plab variantlarni ko‘rib chiqib, ular Fantoma haqidagi hikoyani ekranlashtirishga to‘xtashdi. Qolaversa, o‘sha yili Marsel Allenning so‘nggi romani “Fantomas balni boshqaradi” bosilib chiqdi.
Jan Mare: “Yunebel mendan o‘zim o‘ynamoqchi bo‘lgan mavzuni topishimni so‘radi. Biroz vaqt o‘tgach, bu taklifni Jan Koktoga ma’lum qildim. U darhol Fantomasni esladi. Bu g‘oya Yunebelni qiziqtirib qo‘ydi. “Fantomas” ham tayyor bo‘ldi”.
O‘sha yillarda fransuz matbuoti Jan Mareni qattiq “bosdi”, uning noan’anaviy yo‘nalishi haqidagi mish-mishlarni tarqatdi, shuning uchun u deyarli suratga tushmadi. Fantomadagi roli uning karerasini tiklashga yordam berishi kerak edi.
Ko‘p qiyofali yovuz odam haqidagi kartinani Jeyms Bond haqidagi birinchi film — “Doktor Nou” uchun shunday parodiya qilishga qaror qilishdi, josuslik jangari filmlarining mumkin bo‘lgan barcha qoliplari va stereotiplarini o‘g‘irlashdi.
Avvaliga Fantomasning “otasi” Marsel Allen o‘z romanlarini navbatdagi ekranlashtirish g‘oyasini yaxshi qabul qildi, ammo keyin parodiya uning adabiy merosiga zarar yetkazishi mumkinligidan qo‘rqdi. U Gaumont studiyasini sudga berdi, uni yutib oldi va barcha uchta filmning daromadidan 3 foiz to‘lashga erishdi.
1980-yilda fransuz-nemis teleseriali “Fantomas” ham suratga olindi, u unchalik katta muvaffaqiyatga erisha olmadi.
Hozirda rejissyor Kristof Ganning “Fantomas” filmining qayta ishga tushirilishi rejalashtirilgan, ammo loyiha o‘n yildan beri prodyuserlar bilan kelishmovchiliklar tufayli muzlatilgan.
Kinotrilogiyani suratga olish haqida 10 ta qiziqarli fakt
1) Uchala kartinaning saundtrekini fransuz bastakori Mishel Man yozgan, u ham SSSRda juda mashhur bo‘lgan Anjelika sarguzashtlari haqidagi filmlarga musiqa muallifi.
2) Fantomasni dastlab ushbu qahramonni o‘ynashi kerak bo‘lgan, ammo ozg‘inligi tufayli rolga mos kelmagan Reymon Pelgren ijro etgan.
3) Birinchi filmni suratga olish vaqtida Jan Mare 50 yoshda edi (u Lui de Fyunesdan bir yil katta edi) va deyarli barcha nayranglarni o‘zi bajarardi. Reklama kampaniyasida Lui de Funesning barcha nayranglarini o‘zi bajarganiga urg‘u berilganda, aktyor juda xafa bo‘ldi, aslida esa bunday emas edi.
4) Dastlab, Andre Yunebel Fantomasa haqida 10 ta film suratga olishni rejalashtirgan edi, ammo Lui de Fyunes va Jan Mare o‘rtasidagi munosabatlar boshidanoq yaxshi yo‘lga qo‘yilmadi. Mare de Fyunesni masxaraboz deb atardi va uning improvizatsiyali o‘yin uslubi unga juda yoqmasdi. O‘z navbatida, Lui de Fyunes Mareni uning noan’anaviy jinsiy oriyentatsiyasi haqidagi mish-mishlar tufayli “cho‘qintirish” imkoniyatini qo‘ldan boy bermadi.
Uchinchi qismni suratga olgandan so‘ng ular birgalikda ishlashdan qat’iyan bosh tortishdi va studiyada ikki yulduzning birgalikdagi ishidagi noqulaylikni qoplaydigan oshirilgan gonorar uchun pul yo‘q edi.
5) Jan Mareni Fantomas niqobini kiyintirish uchun kuniga ikki soat vaqt talab qilinardi. Ichida u o‘zini jirkanch his qilardi - issiq va tor edi. Bir kuni aktyor jazavaga tushib qoldi — u suratga olish guruhiga baqirib berdi, lekin keyin uzr so‘radi.
6) Elenning akasi rolini trilogiyaning ikkinchi qismida Lui de Fyunesning kenja o‘g‘li Olive o‘ynagan. Bu uning kinodagi birinchi roli edi. Fantomadan keyin u otasi bilan yana to‘rtta filmda rol o‘ynadi va aktyorlik faoliyatini fuqarolik aviatsiyasi uchuvchisi sifatida yakunladi.
7) Asliyatda “Fantomas”ning mashhur iblisona kulgisi yo‘q. Uni faqat rus dublyajida qo‘shishdi.
8) “Fantomas qutqardi” filmidagi so‘nggi sahnani suratga olish paytida Lui de Funes samolyotdan atirgullar orasiga yiqilib, jarohat oldi va bir hafta kasalxonada yotdi. Darvoqe, umrining oxirida komik o‘z qasrida aynan shu gullarni yetishtirish bilan shug‘ullangan. Hatto atirgul navlaridan biriga uning nomi berilgan.
9) Fantomasning uchar avtomobili — bu Citroën DS bo‘lib, u avtohavaskorlar orasida dastlab “Ma’buda” laqabini olgan va film chiqqandan so‘ng uni “Fantomasa avtomobili” deb atay boshlashgan.
10) Qayerdadir 14-daqiqada “Fantomas Skotlend-Yardga qarshi” Fantomasga xiroj to‘layotgan dunyodagi eng boy odamlarning “yig‘ilishini” ko‘rsatadi. Hindistonlik maharoja o‘z luqmalarini sof rus tilida dublyajsiz gapiradi. Uning yordamchisi so‘zlarni fransuz tiliga tarjima qiladi va ular yana xuddi shunday, lekin dublyajda yangraydi. Gap shundaki, maharoja rolini rus tilini yaxshi bilgan va ko‘p yillar davomida fransuz filmlarida epizodik rollarni o‘ynagan Rossiya imperiyasidan chiqqan aktyor Mishel Tomas o‘ynagan.
Sovet Ittifoqida “Fantomasa fenomeni”
O‘tgan asrning 60-yillarida SSSR va Fransiya munosabatlari misli ko‘rilmagan yuksalishni boshdan kechirdi. Prezident Sharl de Goll mamlakatimizga hurmat bilan munosabatda bo‘lib, ikki tomonlama do‘stona aloqalarni o‘rnatish niyatida edi. 1966-yilda Moskvaga qilgan tashrifidan so‘ng ikki davlat o‘rtasida savdo-sotiqdan tortib madaniyatgacha bo‘lgan turli sohalarda bir nechta muhim shartnomalar imzolandi. Xususan, Fransiya—Sovet madaniy aloqalarini kengaytirish to‘g‘risidagi bitim.
Ushbu kelishuv, jumladan, filmlar almashinuvini nazarda tutgan. Uning sharofati bilan Fantoma trilogiyasi sovet ekranlariga chiqdi — fransuzlar uni rejissyor Aleksandr Zarxiyning “Anna Karenina” filmiga almashtirishdi. Almashtirishdan oldin ham birinchi qism Moskvadagi fransuz kinosi haftaligida namoyish etilgan va tomoshabinlarga juda yoqqan.
“Fantomas” 1967-yil 3-iyulda keng sovet prokatida chiqdi va mutlaq xitga aylandi — uni 45,5 million tomoshabin tomosha qildi. Bir oy o‘tgach, sovet fuqarolariga 44,7 million tomoshabinni to‘plagan ikkinchi qism namoyish etildi va biroz vaqt o‘tgach, uchinchi qism ijaraga berildi, uni 34,3 million tomoshabin ko‘rdi.
SSSRda trilogiyaning bunday mashhurligi mualliflarni to‘rtinchi filmning harakatlarini Moskvaga ko‘chirishga undadi, ammo bu vaqtga kelib Jan Mare va Lui de Funes o‘zaro adovatdan shunchalik charchagan edilarki, ular birgalikda suratga tushishdan qat’iyan bosh tortdilar. O‘sha yillarda bosh rollarni ijro etuvchilarni almashtirish qabul qilinmagan edi...
“Fantomas” haqiqiy fenomenga aylandi — unga bir necha bor tashrif buyurishdi, syujetni esa uyda ham, ishda ham, ko‘chada ham muhokama qilishdi! Bundan tashqari, bu film komediya sifatida qabul qilinmadi, chunki SSSR fuqarolari Suvestr va Allen romanlari bilan tanish emas edilar, ya’ni rejissyor tomonidan yaratilgan grotesk va parodiyani baholay olmadi.
Sovet tomoshabinlarini uylarning hashamatli intererlari, ajoyib maxsus effektlar va bir soniya ham zeriktirmaydigan dinamik hikoya hayratga soldi. Fantomasning o‘zi ham qo‘rqitib, ham maftun qilardi. SSSRda ma’lum bir kinematografik "ochlik" sharoitida trilogiya portlagan bomba ta’sirini yaratdi!
Fantomasning aql bovar qilmaydigan mashhurligi o‘smirlar jinoyatchiligining avj olishiga sabab bo‘ldi. Yosh gangsterlar oddiy odamlarga "Fantomas tez orada sizning oldingizga keladi!" deb tahdid qilib qo‘ng‘iroq qilishgan, shuningdek, hamma joyda shunga o‘xshash yozuvlarni qoldirishgan. Rolga juda o‘rganib qolgan o‘smirlar boshlariga paypoq kiyib, talonchilik bilan shug‘ullanishardi.