“Savdoyi posbon” filmi qanday suratga olingan: sirli kadrlar va film haqidagi 15 ta qiziqarli fakt
![“Savdoyi posbon” filmi qanday suratga olingan: sirli kadrlar va film haqidagi 15 ta qiziqarli fakt](/storage/articles/7495/gyUa0kwVEoGIlcoXp8d9AOdIXHQVPBb7.webp)
![Mahkamov Humoyun](/storage/authors/2MBBhmTTO1JGOWhkxML2NE2077EgiDcT.webp)
Lui de Fyunes ishtirokidagi eski fransuz komediyalari O’zbekistonda hamisha qadrlanib kelgan. Bolaligimizda jandarmlar haqidagi filmlarni zavq bilan tomosha qilardik, ularning markazida Lui de Fyunes o‘ynagan ajoyib Lyudovik Kryusho turardi.
Shuning uchun bugun “Savdoyi posbon” filmi qanday suratga olingani va bu kartinaning davomi haqida gapirib bermoqchimiz, shuningdek, sizga ushbu mashhur lentalardan olingan qiziqarli kadrlarni ko’rsatamiz.
1. Jandarmlar haqidagi filmlar seriyasi 1961-yildayoq “Blyuz Sen-Trope” deb nomlangan filmni suratga olmoqchi bo‘lgan va suratga olish uchun qiziqarli joylarni qidirayotgan ssenariy muallifi Rishar Balduchchi bilan boshlandi.
![](/storage/images/E316wg3iiY9dKBUQPhqYJEnF92mDLLw2.webp)
Ammo u shaharda sayr qilib yurganida mashinasidan kamerani o‘g‘irlab ketishgan, shundan so‘ng u mahalliy jandarmeriyaga qochib ketgan. Biroq jandarmlar Risharga yordam bera olmadilar, keyin unga mutlaqo beparvolik bilan o‘g‘rini yo‘qotib qo‘yganliklarini aytdilar.
Bu holat Balduchchini shu qadar g‘azablantirdiki, u jandarmlarga ular haqida ularning jandarmlarini “ulug‘lantiradigan” komediya filmini suratga olishga va’da berdi.
Uyiga kelgach, shu zahotiyoq bema’ni jandarmlar haqida ssenariy yozishga kirishdi.
Eng qizig‘i, hozir Sen-Trope jandarmeriyasi binosida jandarmeriyaga, jumladan, jandarmlar haqidagi filmlarga bag‘ishlangan o‘z muzeyi bor. Jandarmeriyaning o‘zi esa 2003-yilda o‘z faoliyatini to‘xtatdi.
2. Ssenariy yozilgandan so‘ng Rishar Balduchchi uni do‘sti Lui de Funes bilan o‘rtoqlashishga qaror qildi. Ssenariy, ayniqsa, nudistlar plyajidagi o‘sha sahna Fyunisaga juda yoqib tushdi.
![](/storage/images/ZKiaVzOQM7MQp9YqlSxNBRap2dRixh5U.webp)
Shundan so‘ng Balduchchi ssenariyni o‘zining tanishi rejissyor Jan Jiroga ko‘rsatdi, unga ham ssenariy juda yoqdi. Natijada Jan Jiro film rejissyori bo‘lishga rozi bo‘ldi.
![](/storage/images/ig10tmHpbYpw5xG9CWRiuu9wdrBTY3uM.webp)
3. Agar rejissyor va bosh rol ijrochisi bilan muammo bo‘lmasa, studiya bilan ish ancha murakkab edi. Jan Jiro ko‘plab studiyalarga yugurdi, lekin deyarli hamma joyda rad javobini oldi, chunki prodyuserlar “Qirol Pandor” (1950) kartinasiga asoslanib, jandarmlar haqidagi filmlar muvaffaqiyat qozonmayapti deb hisoblashdi.
![](/storage/images/VTUMlEERon5gRgDOcagiVXABjj87Ll6K.webp)
O‘shanda Jan Jiro muvaffaqiyatli “Jandarm Shanpinol” (1959) filmini misol qilib keltirgan edi. Ammo prodyuserlar bu kichik istisno, deb o‘z fikrlarida turib olishdi.
Ammo bu filmni suratga olishga rozi bo‘lgan studiyalar ham oxir-oqibat bu g‘oyadan voz kechishdi, chunki ular Lui de Funesni bosh rolda ko‘rishni xohlashmasdi. Ular serjant Kryusho roliga mashhur aktyor Fransis Blanshni olishni taklif qilishdi. Ammo u filmda suratga olishdan bosh tortdi.
O‘shanda prodyuserlar Lui de Fyunesga rozi bo‘lishdi, ammo bir shart bilan: filmning byudjeti kamtarona, ya’ni 1,3 million frankka teng bo‘ladi. Aytgandek, o‘sha paytda komediyalarni suratga olish uchun odatda taxminan 3 baravar ko‘p pul ajratilar edi. Boshqa tanlov yo‘qligi sababli prodyuserlarning shartlariga rozi bo‘lishga to‘g‘ri keldi.
![](/storage/images/fMN7JKZf6TIQEuhx721Mbxcvotc74tHQ.webp)
4. Jerberning starshinasi roliga aktyor Mishel Galabryani olishdi. Aktyorning e’tirof etishicha, u Sen-Tropeda o‘z xonasida dam olayotganida, bir nechta odamlarning suhbatiga quloq solgan, ular deyarli ovqat uchun ishlaydigan bir guruh aktyorlarni topishlari kerakligi haqida gapirishgan.
![](/storage/images/GRExhKr1pocBtRGHtLhXL2JxVZl4mIcu.webp)
O‘sha paytda Galabryu bu suhbatga ahamiyat bermadi, lekin uyiga Parijga qaytib kelgach, unga starshina rolini o‘ynash taklifini berishdi. U shu zahoti o‘sha suhbatni esladi, lekin baribir Lui de Fyunesnikidan 10 baravar kam bo‘lgan uncha katta bo‘lmagan gonorar uchun ishlashga rozi bo‘ldi.
5. Sen-Tropeda suratga olishlar aktyorlar uchun haqiqiy jannatga aylandi. Suratga olish kuni tugagandan so‘ng, aktyorlar to‘liq g‘altakka aylanishdi va hatto prodyuserlar ularga qarz bergan ikkita avtomobilni sindirishga muvaffaq bo‘lishdi.
![](/storage/images/L9foNZEATfx1xqdZKPQZBTG5VYU5Dtqv.webp)
6. Lui de Fyunes o‘ziga xos inson edi. U yosh aktyorlar bilan iloji boricha kamroq muloqot qilishga harakat qilar va hech qachon ularga biror-bir maslahat bilan yordam bermas edi. Jandarm Fugas rolini o‘ynagan Jan Lefevr esa, aksincha, yosh hamkasblari bilan suhbatlashishni va ularga u yoki bu maslahat bilan yordam berishni juda yaxshi ko‘rardi. Shuning uchun yoshlar Lui de Fyunesni inson sifatida juda yomon baholashgan, ammo uni professional aktyor sifatida hurmat qilishgan.
![](/storage/images/6rrwM4lR3WezJEtZDzoWfIM03RFCfRQE.webp)
7. Fugas rolini ijro etgan Jan Lefevrning o‘zi ham o‘ziga xos odam edi. Jandarmlar haqidagi dastlabki ikki filmda u o‘zini yaxshi tutgan bo‘lsa, uchinchi filmdan boshlab Lefevrning yulduzlar kasalligidan “tomining oqishi” boshlandi.
Lui de Fyunes va Jan Lefevr o‘rtasida hatto mojarolar ham bo‘lgan. Ammo dastlabki ikki filmda bularning barchasi suratga olish maydonchasidan tashqarida bo‘lgan bo‘lsa, uchinchi filmda ish deyarli mushtlashuvgacha borib yetdi.
Rejissyor hatto Lefevrni vaqtincha suratga olish maydonchasidan haydashga majbur bo‘ldi.
Ish shu darajaga borib yetdiki, rejissyor “Jandarm uylanadi” lentasidan Lefevr aks etgan ba’zi sahnalarni kesib olib, uning og‘zini ancha qisqartirdi. Bu shunga olib keldiki, film premyerasida Lefevr Lui de Funes va Jan Jiro uning rolini o‘g‘irlaganini aytib baqira boshladi.
![](/storage/images/5N2cN53caMVuBpOIHwI0Ux8G0zP15MJY.webp)
Jan Jiro bunday xatti-harakatni kechirolmasdi, shuning uchun u keyinchalik Lefevrni o‘rtamiyona aktyor va dunyodagi eng ko‘p maosh oladigan statist deb atadi. Shuningdek, Lefevr tez-tez mast holda suratga olish maydonchasiga kelgani uchun Fugas tasvirlangan kadrlar kesilgani aytildi.
Bularning barchasi shunga olib keldiki, “Sayohatdagi jandarm” filmidan so‘ng, Lefevr endi jandarmlar haqidagi filmga taklif qilinmadi va uning o‘rniga yangi qahramon - Moris Rish rolini o‘ynagan Bopye kiritildi.
![](/storage/images/3ZQWo0bfwrGU3laanJVQrvUi00HUr496.webp)
Umuman olganda, “Sayohatdagi jandarm” filmi barcha aktyorlar uchun oxirgisi bo‘ldi. “Jandarm va o‘zga sayyoraliklar” va “Jandarm va jandarm ayollar” filmlarida, Lui de Funes va Mishel Galabryani hisobga olmaganda, jandarm rolini o‘ynagan aktyorlar tarkibi to‘liq yangilandi.
8. Suratga olish boshlanishidan oldin rejissyor aktyorlarga mahalliy plyajlarga borishni qat’iyan taqiqladi, chunki agar ular yonib ketsa, plyonkada juda yomon ko‘rinadi. Ammo yakunda rejissyorning so‘zlarini hech kim jiddiy qabul qilmadi. Uch kundan keyin barcha aktyorlar suratga olish maydoniga rosa oftobda qoraygan holda kelishdi.
![](/storage/images/FNKZsYHEns2MUFVOFiwDCB6dVKf7U6fo.webp)
Quyoshda qoraygan aktyorlarni ko‘rib, rejissyor Jan Jiro g‘azabga keldi. U shunday quturib qichqirardiki, hamma dahshatdan dong qotib qoldi, axir shu paytgacha hech kim oqko‘ngil va xotirjam Jiro ovozini balandlatganini eshitmagandi-da.
Grimchilar aktyorlarning yuzlarini biroz kamroq normal holatga keltirish uchun ko‘p mehnat qilishgan.
![](/storage/images/TTq49cHLCa6aaAxHULQ5HNPm9bcVw8Ef.webp)
9. Nima bo‘lganda ham, Lui de Fyunes haqiqatan ham professional va xarizmatik aktyor bo‘lib, o‘z rollariga doimo jiddiy munosabatda bo‘lgan. Bundan tashqari, u tez-tez kadrda improvizatsiya qildi, agar u yoki bu sahnani o‘zgartirish kerak deb hisoblasa, ssenariyga tuzatishlar kiritdi, shuningdek, asl ssenariyda yozilmagan yangi qahramonlarni qo‘shdi.
Masalan, dastlabki ssenariyda mototsiklda hech qanday rohiba bo‘lmagan. Syujetga rohiba Klotildaning kirib kelishini Lui de Fyunesning shaxsan o‘zi talab qilgan edi. Natijada Klotilda bilan sahna tomoshabinlarga shunchalik yoqdiki, rejissyor Jan Jiro uni jandarmlar haqidagi yana 4 ta filmda suratga olishga qaror qildi.
![](/storage/images/385EWqo9IFKBujNsRNSCWUdbvOa5HbIu.webp)
10. “Sen-Tropelik jandarm” filmining boshlanishi oq-qora bo‘lgani yodingizda bo‘lsa kerak. Gap shundaki, rejissyor Jan Jiro klassik fransuz oq-qora kinosining muxlisi edi, shuning uchun u o‘zining butun filmini oq-qora ranglarda suratga olmoqchi edi. Ammo keyin bu g‘oyadan voz kechib, rangli film suratga olishga qaror qilindi. Shunga qaramay, olingan oq-qora kadrlar baribir filmning boshiga qo‘yildi.
![](/storage/images/XJA1siZ73axiAzkoueSaY5XXaufiYj21.webp)
11. Lui de Fyunes qahramoni uylanmoqchi ekanliklarini (gap “Jandarm uylanadi” filmi haqida ketmoqda) bilib, g‘azabdan o‘zini yo‘qotib qo‘ydi, chunki u o‘z qahramonini uylantirmoqchi emas edi. Rejissyor aktyorni bunga rozi bo‘lishga ko‘ndirish uchun ancha ovora bo‘ldi. Oxir-oqibat, Lui de Funes rozi bo‘ldi.
![](/storage/images/OqenPqNzdffZmwV7SRVOXfprASOgCtmR.webp)
Ammo Kryusho rafiqasi roliga Lui de Funesning o‘zi aktrisani tanladi va bu jarayonga o‘zining qonuniy rafiqasi Janna Avgustin de Bertelemini jalb qildi. Va ularning tanlovi keyinchalik Lui de Funes o‘zining shaxsiy tumorim deb ataydigan aktrisa Klod Jansakka tushdi.
To‘g‘ri, rejissyorga Funeslar juftligining tanlovi yoqmadi, shuning uchun suratga olish paytida u aktrisa Klod Jansakni topish uchun qo‘lidan kelgan hamma narsani qildi. Aktrisaning aytishicha, rejissyor unga tez-tez suratga olish uchun erta tongda kelishni buyurgan, garchi uni suratga olish faqat kechga yaqin boshlangan.
![](/storage/images/MKV1eftpBghR8MetN5gMMqtyLtc4V71k.webp)
Tomoshabinlar aktrisa Klod Jansakni de Funes xonim deb atashgan, chunki u jandarmlardan tashqari yana bir nechta filmlarda Funes qahramonlarining rafiqasi rolini o‘ynagan. To‘g‘ri, “Jandarm va o‘zga sayyoraliklar” filmida Jozefa Kryusho rolini Klod Jansak emas, balki Mariya Moban ijro etgan. Ammo so‘nggi "Jandarm va jandarm ayollar" filmida bu rolga yana Klod Jansak qaytdi.
![](/storage/images/Khq9phG4cboIE3pdnpnSdZSnoPTjIhQI.webp)
12. Lui de Fyunes shu qadar talabgir aktyor ediki, u bilan yiliga bir necha film suratga olardi. Masalan, 1964-yilda “Sen-Tropelik jandarm”dan tashqari “Yashik o‘yini”, “Erkaklar orasidagi sichqoncha” kabi filmlar va, albatta, “Fantomas” diniy tasmasi chiqdi.
Darvoqe, aynan shu paytdan boshlab Lui de Fyunesning karerasi, garchi u bungacha bir necha o‘nlab filmlarda rol o‘ynagan bo‘lsa-da, aslida yuksalishi boshlandi.
![](/storage/images/jUEDxemGx6zvhNV5yKpzHPVQksZQ6Q7T.webp)
13. 1982-yilda jandarmlar haqidagi so‘nggi film - “Jandarm va jandarmlar” (“Jandarmlar va yubka kiygan jandarmlar”) chiqdi. Jan Jironing o‘zi loyihani yopmoqchi emasdi. U franshizani yanada rivojlantirishni rejalashtirgan. Ammo, afsuski, rejissyor 1982-yil iyul oyida vafot etdi, shuning uchun uning yordamchisi Toni Aboyans suratga olishni tugatishga majbur bo‘ldi.
![](/storage/images/WswsEVrDEIX4r6xDlvVDCSNzRis6LkbU.webp)
Ikki yil o‘tgach, Lui de Funesning o‘zi ham 68 yoshida vafot etdi. Tabiiyki, Jan Jiro va Lui de Fyunessiz jandarmlar haqida yangi filmlar suratga olishdan hech qanday ma’no yo‘q edi.
Ammo 1984-yilda 68 yoshida Lui de Fyunesning o‘zi vafot etdi, shuning uchun usiz jandarmlar haqida yangi filmlar suratga olishni davom ettirishning ma’nosi yo‘q edi.
![](/storage/images/ViwmCpDLpPmHEYfWrcFZBxfBRjbgUHIO.webp)
14. “Sayr qilayotgan jandarm” filmida Kryusholar oilasining o‘sha qal’asi aslida Lui de Fyunesning o‘zi tomonidan suratga olish uchun taqdim etilgan urug‘ qal’asi hisoblanadi.
15. Birinchi film “Sen-Tropelik Jandarm” bo‘lsa-da, sovet tomoshabinlari filmlarni “Nyu-Yorkdagi Jandarm”ning ikkinchi lentasidan boshlab tomosha qila boshladi. Hammasi nudistlar plyajidagi sahnalar qattiq sovet senzurasiga uchramagani uchun.